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Vous avez aimé Scrumday 2015 ? Soutenez-nous en 2016 !

Nous avons partagé avec les participants et sponsors présents lors du Scrumday 2015 une première version de notre plaquette de sponsoring 2016. C’est une nouveauté pour nous, que nous avons mis en place cette année car comme toute association loi 1901 le frein majeur rencontré pour l’organisation d’événements de l’ampleur du ScrumDay est le manque de trésorerie à date. La gestion de la trésorerie de l’association est devenue de plus en plus complexe au fur et à mesure de la croissance de la conférence :

  • une part toujours croissante des billets est prise via la formation professionnelle, ce qui génère un décalage de paiement à au mieux 45 jours après la conférence
  • nos fournisseurs, même si ils nous font confiance, doivent être réglés au moins pour partie avant la tenue de la conférence.

Nos sponsors actuels nous ont de plus indiqué que notre appel à sponsoring était arrivé parfois un peu tardivement par rapport à la date de la conférence compte tenu de leurs processus de validation interne.

Nous vous proposons donc une offre de sponsoring (*) en avance par rapport à l’an dernier, et qui couvre de plus l’ensemble des événements organisés par le French Scrum User Group en 2016 (soirées mensuelles incluses). Le but est de proposer un accord gagnant / gagnant :

  • nos sponsors disposent de plus de temps avant la conférence et gagnent en visibilité tout au long de l’année via les soirées mensuelles,
  • l’association facilite sa gestion de trésorerie et pourra ainsi dégager du temps et de l’énergie afin de se concentrer sur l’organisation des différents évènements dont le ScrumDay 2016 !

A noter que :

  • vous bénéficierez de -10% sur les tarifs Gold et Platinium si la décision est actée en 2015 pour un paiement d’ici fin janvier 2016
  • les premiers sponsors Silver, Gold et Platnium à s’être déclarés et à avoir réglé leur sponsoring seront automatiquement reconnus en tant que sponsors annuels de l’association French Scrum User Group.

Hewlett-Packard France nous a témoigné sa confiance et a été le premier sponsor 2015 à renouveler son engagement pour 2016. N’hésitez pas à les rejoindre au rang de nos soutiens reconnus !

(*) Cette offre est susceptible d’évoluer à la marge mais nous nous engageons à prévenir tous les sponsors qui se seraient déclarés comme intéressés.

Le Scrumday organise un raid Agile en Rollercoaster !

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Apprendre n’est pas de tout repos et appliquer ces nouveaux apprentissages n’est jamais de tout repos. Il ne faut jamais oublier les principes de notre cher manifeste qui dit qu’il est important de maintenir un rythme soutenu et soutenable. Afin de décompresser au cours de votre année, le Scrumday vous invite à profiter d’un petit instant détente !
En effet, durant tout le déroulement du Scrumday, vous aurez la possibilité d’acheter des billets à tarif préférentiel pour visiter les 2 parcs Disneyland Paris ultérieurement.

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Partenariat avec InfoQ

logo_biggerNous sommes heureux d’annoncer la finalisation de notre partenariat avec le site d’informations communautaire autour du logiciel (au sens large) InfoQ. Ce partenariat a un but double :

  • partager encore plus largement avec la communauté agile les sessions présentées lors de la conférence,
  • relayer et diffuser les messages clefs de l’Agilité au sein d’une communauté toujours plus large.

Nous vous préparons en plus quelques surprises qui devraient vous faire plaisir et contribuer à faire de notre conférence un vecteur de diffusion de l’agilité au sens large ainsi qu’un moment de partage entre agilistes. Surveillez notre compte twitter @ScrumDayFr pour de nouvelles annonces !

Demandez le programme !

Le programme de la conférence est maintenant disponible en version imprimable ! N’hésitez pas à le consulter ou le télécharger pour préparer tranquillement votre sélection de conférences et ateliers.

Rendez-vous sur le stand HP pour devenir un ScrumMaster qui déchire !

Désormais fidèle sponsor du ScrumDay, HP sera présent encore cette année avec un stand sur lequel vous pourrez découvrir leurs logiciels et autres nouveautés autour de l’agilité.

En attendant, cette petite vidéo ne manquera pas de vous convaincre (si c’était encore nécessaire) de leur motivation à proposer des solutions dans ce domaine…

The ChargingPlace, notre partenaire pour rester connecté toute la journée

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Les conférences sont toujours des instants propices pour tweeter et retweeter à foison.

Vous avez sans doute déjà vécu ces journées, où à peine la fin de la matinée approche, notre batterie de téléphone est déjà dans le rouge.

Que faire dans cette situation ? Arrêter de buzzer ? Passer en mode avion pour sauver sa batterie pour le soir ? Chercher désespérément une petite prise électrique cachée pour redonner un petit coup de jus ?

Le ScrumDay pense à vous et vous propose les services de The Charging Place, une jeune startup parisienne, qui va vous apporter un souffle d’air frais durant vos journées chez Mickey ! Pendant tout l’événement, les bornes de rechargement seront mises à votre disposition afin de pouvoir recharger votre téléphone en toute sécurité. Une vidéo valant 1000 mots, je vous laisse découvrir la démo.

Ce service de recharge sera fourni gratuitement durant toute la conférence. Alors on dit merci qui ? En tout cas, maintenant que vos batteries auront leurs redbull à disposition durant toute la conférence, nous comptons sur vous pour faire chauffer Twitter les 2 et 3 Avril !

 

Interview avec Michael Sahota et Olaf Lewitz

Au travers du thème de cette année, le Scrum Day sera l’occasion de pousser les frontières de l’agilité au delà des équipes vers une transformation à l’échelle de l’organisation. Ce sujet de la transformation agile des organisations sera aussi abordé aussi au travers de 2 workshops proposés par Olaf Lewitz et Michael Sahota. En avant-première, nous avons demandé à Michael et Olaf de nous décrypter les dessous d’une transformation réussie. Voici l’interview « décalé », résultat d’un jeu de ping-pong de questions/réponses sur l’axe Berlin-Paris-Toronto.

Hello Olaf and Michael ! It’s a pleasure to welcome you in Paris on 2 & 3 April where you’ll facilitate two workshops during the Scrum Day. To get started, why don’t you tell us a little bit about yourself?

Michael: My story is about personal and organizational transformation to a place where we can show up as our whole self and unleash astonishing results. The personal part is that I am the change that I want to see in the world. I have been living by this mantra for the last four years so that I can be and act from a place that invites people to meaningful change. After more than a decade of working with Agile it is clear that the limit to the growth of any organization is the consciousness level of the leader. So my main focus now is working with leaders to help them be the change they want to see in their organizations. I guess there is the more typical stuff people like to know such as I am proud to be a CSC (Certified Scrum Coach), a published author on Agile & Culture, and have a very popular visual blog.

Olaf: I am an agile native, having started with XP in 1999. I’ve been lucky never to have to write software to specification! After 10 years of consulting and coaching on various change initiatives I’m now focusing on the #1 blocker to change and joy: lack of trust. Meeting the need for trust in organisations with my talent to create experiences where people are invited to trust more, I’ve become a trust artist two years ago. I help individuals and organisations grow confidence and trust, providing the ground for growth and great outcomes.

The two workshop you’ll facilitate together, “Reinventing Organizations – Enterprise Agility” and “Temenos—the Healing Container” deal with the culture. Why is culture important?

Olaf: Culture is “what we do around here to succeed”. It’s hidden beneath the surface and yet determining what’s possible in a group of human beings, like an organisation. Culture is our collective identity, it’s the stories we believe to be true about our world. Any kind of significant change needs to take culture into account. We focus in our work on making it explicit, allowing more of it to become conscious, so that we talk about and change it. Since culture is created and transmitted through stories, storytelling formats are important culture building tools. Temenos is such a format that Michael and I experienced together for the first time in 2011 at the Agile Coach Camp in Columbus. It is an experiential team and personal development lab which we’ve run in different sizes for more than 50 times since. In addition, we have since then used and developed more methods and tools to understand and improve culture. Reinventing Organizations is a book by Frederic Laloux. In the book, he explains three breakthroughs of a new generation of organizations: self-management, wholeness and emergent purpose. Temenos and the VAST cycle foster wholeness. With Temenos, we invite a new kind of presence into the workplace, we show up differently.

Michael: I see Culture at the core of every organization. Everything is interlinked: leadership, behaviours, org structure, process, policies. Often when we want to make changes to our organization to improve how it functions we may take a look at just one aspect such as process or leadership. Deep and lasting success requires that we take a holistic view. Olaf and I see culture as a useful lens for examining organizations in this way.

Often, there is a gap between how people see their organization and how it really is. How can we increase honesty and help organizations become conscious about its culture, make it explicit?

Olaf: That gap may well be the main reason so many change initiatives fail. We work on the organisation we pretend to see instead of attempting to change what we really see. Seeing what is really there requires vulnerability, and courage. Think of it like the Matrix: no matter how much effort we take to change the Matrix, we will not change the reality behind it.

Michael: The truth of what is happening in our organizations is often very scary. I hear managers say things like “we can’t do x” and shut down conversation. It’s not intentional – it’s just that this behaviour is woven into how we operate. This is organizational culture at work – that we chose not to talk about difficult truths. I invite people to consider the consequences – what does it mean for our organization when we behave like this? What are the implications? What other alternatives are there? Who gets to decide how our organization will function? I share my perspective on these questions as well to create space for new awareness and choices. I guess the critical success factor is providing emotional support for the people facing these  difficult challenges and giving them total freedom to choose what they want to believe or what they want to do. I am very clear on what I believe and work hard to share loving perspectives from a place of concern, not judgement.

Looking at the organisation as it really is may be a huge step sometimes. From your experience, are we ready inside our organizations to see this gap and address the lack of authenticity?

Michael: Sometimes it is a big step, sometimes not. It depends on how open people are to learning and growing. The first step is awareness. Often it is the case that people know exactly what is going on (deep inside) but are afraid to talk about it. Or don’t know how to talk about it. In other cases, people really have no idea and the information comes as a surprise. Either way, once someone speaks the difficult truth of the situation we come to a place of choice: to explore it or to deny it. Earlier Olaf talked about the Matrix. In this situation Morpheus is offering a choice to Neo: take the blue pill to reject the truth and go back to conventional reality or take the red pill and see where the truth will lead. I see people confronted with this choice all the time. When we create safety and choice I find people more willing to take the red pill. One important lesson for me is to let people and organizations chose their own fate. It’s their choice. And that choice will create their future.

Olaf: we provide two things for people: a safe, trusted space to look where they wouldn’t normally look, and gentle yet very honest feedback so they see what they wouldn’t normally see. The combination provides them with awareness and options. Both contribute to their ability to make new choices. Phrased in another way: We listen to the stories they tell and offer different stories that fit their perception of reality, yet offer a different interpretation. A lot of what we take for granted are assumptions, unconscious beliefs and half-hidden values. This is the part of the iceberg that’s below the surface, and we make some of it conscious by what we do.

Do managers, and particularly top managers, have any particular role during this learning process?

Olaf: Yes. The bottleneck is located at the top of the bottle. In any organization where power and authority are distributed in a pyramid, your beliefs, values, habits, expectations and aspirations are the more influential the closer you are to the top. That’s why we usually start with the executive leadership team: Once they have and demonstrate clarity on what they want, many impediments to the organization’s performance simply melt away.

Michael:  Yes. Absolutely. The limit to functioning and growth in every single organization I have worked with is the most senior leader in whatever part of the organization I have worked in. When a manager or CEO really gets it and wants to change, I have seen beautiful results emerge within days.   Earlier we were talking about culture. The mindset and beliefs of the manager in a hierarchy sets the default culture. Why? They have all the power. In the Agile space there are plenty of stories of how Agile (a progressive culture system) was rolled back when a new CEO or VP takes over.   I commonly say that “Transformation to an Agile mindset (or beyond) requires leadership. Management support is only helpful for adoption.”

Do you have a personal story about transformation to an Agile mindset you would like to share with us?

Michael: Sure. One example case study is for a 100 person department within a large media organization. I helped the management team realize that Agile is not the goal (neither practices nor mindset). Instead we discover what was important for them – their True North. And we steered the initiative based on this. We never talked about culture change as a goal. We never talked about transformation. But that is what happened. It was really inspiring to see managers stepping up their game by being vulnerable and letting go of control. Asking instead of telling. Of course they were learning and made lot’s of mistakes but they learned and moved on. We used the Gallup 12 question survey and engagement scores rose from 0.45 to 0.93 over 7 months (where -2 means strongly disengaged and 2 is highly engaged) – a big shift. It really was a beautiful experience to be a part of. Very inspiring.

What learnings do you hope participants will bring back with them from these two workshops?

Olaf: Most of all: consciousness and awareness. Consciousness of what’s going on in their own work environments, knowing a little more about the things beneath the surface, and knowing how to ask for more. Knowing how to raise awareness. To make our understanding of awareness clear lets use an analogy: when an infants learns how to crawl, and pushes herself backwards underneath some furniture she won’t be able to get out by herself. She’ll try everything she knows, harder, and will be certain that the situation can’t be her own fault: she did what she could. Culture is like that: the stories we believe to be true about ourselves and our context limit our possibility to see what we can do. Our practical methods and tools work like new eyes: Temenos builds trust, for instance, helping you leverage the diversity of your team. Allows you to learn new things about yourself: reducing your blind spot. That way you may overcome past difficulties and move forward together.

Michael: I would echo Olaf – consciousness and awareness for the Culture workshop. We invite participants to see the world in new ways. They may re-enter their work contexts with eyes that may more fully see what is there.   Although this is also true of the Temenos workshop, I see this as more about helping participants travel further on their own personal journey and equipping them with practical tools to build the connection and trust needed for real change.

Thank you Michael and Olaf! I hope all these great insights will spark everyone’s desire to come and live the experience of your workshops during the ScrumDay. And for closing the interview, is there a question you would have liked me to ask you? :)

Olaf:  What’s the most important principle for a thriving culture? To me, it is choice. Choice is based on awareness and options, and leads to responsibility. Choice requires leadership, and it is liberating.

Michael: Q: Why do I do what I do? A: My dream is to help organizations get the astonishing results that come from inviting the whole person to work. I want deep and meaningful engagement to become the norm.  Dragos, thanks for taking the time to play ping-pong interviewing. It’s been fun.

Exceptionnel cette année, 2 workshops invités avec 2 Coachs Certifiés de la Scrum Alliance !

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Michael Sahota, CSC

Le thème du ScrumDay cette année, ScrumCorp, au delà des équipes, sera aussi abordé au travers de 2 workshops avancés proposés par Olaf Lewitz et Michael Sahota. Olaf et Michael sont deux coachs agiles expérimentés, certifiés Coach de la Scrum Alliance (CSC) intervenant régulièrement dans le cadre de transformations agiles des organisations. Michael est l’auteur du livre An Agile Adoption and Transformation Survival Guide: Working With Organizational Culture (traduction française)

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Olaf Lewitz, CSC

 

Les deux workshops proposés, Reinventing Organizations – Enterprise Agility et Temenos – the Healing Container vous permettront de vivre à chaque fois en deux heures une expérience similaire à celle vécue lors des transformations agiles dans les organisations. Il s’agit de deux des rares workshops disponibles aujourd’hui intégrant de nombreux travaux comme ceux de Frédéric Laloux sur la transformation des organisations – Reinventing organizations, de Peter Senge sur les organisations apprenantes et la pensée systémique – L’intelligence collective se construit dans l’action partagée ou encore d’Otto Scharmer sur le « Presencing », néologisme formé à partir des mots anglais « presence » – présence – et « sensing » – ressentir – La Théorie U : diriger à partir du futur émergent.

Vous l’aurez compris, ces deux workshops vous permettront de vivre des expériences qui vous aideront grandement dans votre chemin vers l’Agile au niveau personnel, équipe et organisationnel. Les leaders seront spécialement intéressés afin d’intégrer ce nouvel état d’esprit amené par l’Agile et leur permettra d’appréhender complètement les changements les impactant et impactant leur entourage.

Rendez-vous à la page « Ateliers – Transgresser » pour une description détaillée de chaque atelier :-)

Agilists, we need you !

Un des objectif de notre association et donc par extension de la conférence est la vulgarisation de l’Agilité au sens large. Vous qui soutenez cette initiative en participant aux évènements organisés par l’association et qui appréciez notre conférence, vous pouvez nous aider !

Comment ? Tout simplement en nous aidant à faire la promotion de l’évènement, car c’est grâce aux personnes participant à la conférence que nous arrivons vous proposer un programme de qualité :

  • c’est votre participation qui élève la qualité des sessions et ateliers que nous vous proposons
  • c’est grâce à la richesse des échanges entre les personnes présentes que notre communauté vit
  • c’est vous qui faites le succès de la conférence et donc sa renommée !

Partagez votre envie de participer à notre conférence autour de vous, contaminez vos collègues en placardant un flyer sur la machine à café !

Tarifs spéciaux pour les groupes !

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Vous souhaitez venir en groupe à notre conférence ? C’est une excellente idée et pour vous remercier nous vous proposons des remises en fonction du nombre de places achetées :

  • 10% de réduction sur le montant total entre 10 et 19 places achetées
  • 15% sur le montant total à partir de 20 places achetées

Vous entrez dans ce cas ? Contactez directement l’équipe organisatrice à l’adresse suivante : inscription@frenchsug.org !